«Ուզում եմ, որ մեր ժողովուրդն ընտրի ազատությունը».Ազատ Արշակյան


«Ուզում եմ, որ մեր ժողովուրդն ընտրի ազատությունը».Ազատ Արշակյան

  • 19-12-2016 18:39:53   | Հայաստան  |  Հարցազրույցներ

Լրագրի  զրուցակիցն է ԳԽ նախկին պատգամավոր, նախկին քաղբանտարկյալ Ազատ Արշակյանը

 

- Պարոն Արշակյան, ինչ սպասումներ ունեք 2017-ին կայանալիք խորհրդարանական ընտրություններից:
 
- Եթե ուղիղ լեզվով դա ասվեր, պետք է նշվեր, որ ԵՏՄ-ում իշխանափոխությունը լինում է միայն մկնդեղի կամ Բրուտոսի օգնությամբ: Այդ ակումբում իշխանափոխությունը ժողովրդավարական ճանապարհով, ընտրությունների միջոցով անհնար է: Առայժմ այդ երկու ձևը կա, բայց մենք հույս ունենք, որ Հայաստանում կկրկնվի այն, ինչ տեղի ունեցավ 1990-91 թվականներին: Սովետական Միությունում ևս իշխանափոխություն անհնար էր, ժողովրդավարությունն անհնար էր, բայց 1990-ականների սկզբին եղավ անսպասելին: Հիմա էլ այն ակումբը, որտեղ մենք գտնվում ենք, քվեարկել են Խորհրդային Միության պահպանման օգտին, այդ թվում Ռուսաստանը, Բելառուսը, Ղազախստանը և Ղրղզստանը: Նրանք համազգային հանրաքվեի ժամանակ քվեարկել են համազգային դիկտատուրան պահպանելու օգտին, դեմ են քվեարկել ազատությանն ու անկախությանը: Մենք այնտեղ, այսպես ասած, սպիտակ ագռավ ենք: Ես հույս ունեմ, որ այդ ակումբում մենք մեր առանձնահատուկ լինելն այս անգամ էլ կպահպանենք և ընտրություններում անսպասելի արդյունք կարձանագրենք: Մենք, ի տարբերություն, մեր «գործընկերների», պատանդառուների, առաջիկա ընտրություններում հնարավոր է անակնկալ մատուցենք նրանց: Ես հույս ունեմ, ուզում եմ, որ անակնկալ լինի, իշխանափոխություն լինի քվեարկության միջոցով, մեր ժողովուրդը քվեարկի ժողովրդավարական ընտրություններում և ընտրի ազատությունը:
 

- Արդեն քանի օր է համացանցում ակտիվորեն քննարկվում է «Քաղաքացիական ակտիվ քայլ» անվանումով կուսակցություն ստեղծելու նախաձեռնությունը: Ինչպե՞ս եք գնահատում այս նախաձեռնությունը և դրա շուրջ ստեղծված աժիոտաժը:

 

- Ժանրային լուրջ խնդիր կա: Սա քաղաքական ակցիա չէ, սա սարկազմ է, ստեղծված իրավիճակի գնահատականն է: Ես լիովին համերաշխ եմ Սերգեյ Դանիելյանի հետ, որ «Քաղաքացիական ակտիվ քայլ» հապավման իրավիճակն է այսօր: Ոճը, որն ընտրել է Սերգեյը, կարելի է ավելի կոշտ արտահայտություններ էլ օգտագործել, իսկ եթե քաղաքական ակցիա լիներ, իհարկե, չէր կարելի այդպես ասել: Բայց, ընդհանուր առմամբ, գնահատականը շատ դիպուկ է, և մենք հենց «քաղաքացիական ակտիվ քայլով» լի տակառի մեջ ենք: Մյուս կողմից, եթե մտավորական Սերգեյ Դանիելյանն այդպիսի գնահատական է տալիս իրականությանը, նշանակում է՝ ամեն ինչ կորած չէ: Այդ ակցիան ցույց է տալիս, որ մենք ընդվզում ենք դրա դեմ, համաձայն չենք, դա մեր տակառը չէ, մենք, ընդհանրապես, տակառային չենք, մենք ակվարիումի մեջ չենք, մեր տեղն օվկիանոսն է, որտեղ ազատ լողալու ցանկություն ունենք: Ես լրիվ համաձայն եմ Սերգեյի հետ, ճիշտ եմ գնահատում նրա կարծիքը, և մենք դուրս կգանք այնտեղից: Ովքեր ուզում են մնալ այդ տակառի մեջ, թող մնան, մենք պետք է դուրս գանք:

 

- Այս առումով, ինչպե՞ս եք գնահատում ստեղծված նախընտրական դաշինքները: Կարո՞ղ են դրանք իշխանությունների համար, չասեմ վտանգ ներկայացնել, բայց անակնկալ արդյունքներ արձանագրել:

 

- Հիմա կասեմ մի բան, որ ոչ ոք չի ասում, ես էլ իմացել եմ, բայց լռել եմ: Ղարաբաղյան շարժումը համազգային էր, բայց միաժամանակ Կրյուչկովյան պրոյեկտ էր, իսկ Կրյուչկովը ԿԳԲ-ն է: Այսինքն, դա ԿԳԲ-ի պրոյեկտն էր, բայց տեսանք, թե ինչ ստացվեց: Վերջում այդ պրոյեկտը դարձավ համազգային և ազգային ազատագրական շարժում: Ղարաբաղ կոմիտեն Կրյուչկովի պրոյեկտով պիտի լիներ «Լենին, պարտիա, Գորբաչով» բայց ավարտվեց «Կեցցե ազատ անկախ Հայաստան»-ով։ Այսինքն Կրյուչկովը սխալվեց, ըմբշամարտի լեզվով ասած, ԿԳԲ-ն մնաց իր հնարքի տակ։ Հիմա եթե համարենք, որ Հայաստանում բոլոր կուսակցական դաշինքները, շարժումները բացասական իմաստով ինչ-որ մեկի պրոյեկտն են, վերջում դրանք Ղարաբաղյան շարժման նման կարող են դուրս գալ վերահսկողությունից։ Այն ժամանակ հիմնարկ ձեռնարկություններում «Ղարաբաղ» կոմիտեները կազմակերպում էին արհմիությունները, պարտկոմները, որոնք վերջում դարձան անկախության համար պայքարի մարտիկներ։ Դրա համար հիմա էլ, երբ ասում են այս կամ այն դաշինքը ԿԳԲ-ն է կազմակերպել, Բաղրամյան 26-ն է կազմակերպել, ես դրան ուշադրություն չեմ դարձնում։ Նշանակություն չունի՝ ով է կազմակերպում, դա կարող է դուրս գալ վերահսկողությունից, և կազմակերպիչը կարող է մնալ իր հնարքի տակ։ Այսինքն դա կարող է դառնալ համազգային շարժում։ Մարդիկ, որոնք այլ ճանապարհով գալիս են իշխանության կամ բարձրանում են քաղաքական հարթակ, նրանք վերջում քվեարկելու են հանուն ազատության և ժողովրդավարության, դառնալու են այդ գաղափարների մարտիկները։
 

Մենք կանգնած ենք մի փաստի առջև, որ մեր երկրի տարածքում քաղաքական գործունեություն ծավալելու այլ ձև չկա։ Եթե ռեսուրսներ չկան, կա ռեպրեսիվ համակարգ, երբ երաժիշտներին, մտավորականներին ԿԳԲ-ն հրավիրում է «զրույցի», գործում են այլ մեթոդներ։ Ի՞նչ է նշանակում Վահան Արծրունուն հրավիրել են «զրույցի»։ Ուզում եք նրա հետ զրուցե՞լ՝ եկեք նրա համերգին, երաժշտությունը լսեք, նրա հետ ուրիշ ձևով չի կարելի խոսել։ Հակառակ դեպքում՝ մարդիկ ձևը գտնում են այլ կերպ դրսևորվելու, սկսում են վերածվել ծպտված հայրենասերների։ Օրինակ, ոչ ոք չգիտեր, որ Ալեքսանդր Մյասնիկյանը, ով ամենամեծ բոլշևիկներից մեկն էր, հանկարծ հայկական պետություն կստեղծի, ոչ ոք չէր մտածում, որ ռուսացած Զարոբյանին ուղարկելով Հայաստան, նա եղեռնի հուշարձան կկառուցի՝ դեմ դուրս գալով Լենին-Աթաթուրք դաշինքին։ Այդպիսի անակնկալներ լինում են։

 

Հիմա ես կարծում եմ, որ այսօրվա դաշինքներն էլ թույլտվությամբ են արվում, թույլտվությամբ չլիներ, նրանք չէին կարող ասպարեզ գալ, ուրեմն ինչ-որ մեկը նման հնարավորություն տալիս է։ Բայց ես կարծում եմ, որ նրանք «Ղարաբաղ» կոմիտեի հնարքը կանեն, և մենք շատ հնարավոր է գարնանը ունենանք բոլորովին այլ Ազգային ժողով, դա չի լինի հնարք կազմակերպողի ուզած Ազգային ժողովը, նրա պլանը կձախողվի։

 

Չի բացառվում նաև, որ այդ շարժումներն ինքնաբուխ են, հնարավոր է հենց այն են, ինչ հայտարարում են։ Այդ դեպքում նրանք խամաճիկ չեն։ Բայց եթե իսկական էլ չեն, մենք շահելու ենք։

 

- Պարոն Արշակյան, ՀԱԿ-ի վերջին համագումարից ի՞նչ  տպավորություն ստացաք։ Արդեն մի քանի օր է Լևոն Տեր-Պետրոսյանի ելույթը քննադատության է արժանանում համացանցում, հատկապես ԼՂ խնդրի կարգավորման հետ կապված նրա գնահատականները։ Շատերն ասում են, որ սա Սերժ Սարգսյանի ցանկությունների տեքստն էր, որը նա երբեք չէր կարող արտահայտել, դրա համար դա արվեց Տեր-Պետրոսյանի շուրթերով։
 

-Լևոն Տեր-Պետրոսյանն ասել է այն, ինչ ինքը միշտ ասել է։ Նա մնում է իր քաղաքական կուրսին և քաղաքական դավանանքին հավատարիմ։ Շատ բնական է, որ Տեր-Պետրոսյանը պահպանողական է։ Ոչ միայն տարիքի բերումով նա պետք է պահպանողական լիներ, այլև դա իր քաղաքական կուրսն է: Ես անձամբ, քանի որ կողմնակից եմ թարմացման և արդիականացման, կարծում եմ՝ կային քննարկման արժանի այլ ծրագրեր, օրինակ չեղյալ համարել Ղարսի պայմանագիրը։ Դրա հետևանքով ոչ մի խնդիր չի առաջանա, օրինակ Վրաստանը դա արել է՝ Ղարսի պայմանագիրը միակողմանիորեն չեղյալ է համարել։ Կարելի է դիմել միջազգային դատարան՝ չեղյալ համարելու ռուս-թուրքական պայմանագիրը, Լենին-Աթաթուրք դաշինքը, որի պատճառով առաջացել է Ղարաբաղի խնդիրը։ Այսինքն ուրիշ քաղաքական գործիչներ Լևոն Տեր-Պետրոսյանին այլընտրանքային ծրագրեր կարող են առաջարկել: Ղարաբաղի հարցը լուծելու տարբերակներից մեկն է էլ դա է։ Մենք արդեն տեսել ենք, թե «Պատերազմ, թե խաղաղություն» հոդվածը, ԼՂ խնդրի լուծման փաթեթային ու փուլային տարբերակներն ինչ ավարտ ունեցան։ Բայց կան նաև այլ տարբերակներ։ Կարելի է Բաքվի, Կիրովաբադի, Սումգայիթի, ընդհանրապես Խորհրդային Ադրբեջանի տարածքից բռնի տեղահանված քաղաքացիների խնդիրը բարձրացնել ԼՂ խնդրի լուծման համատեքստում։

 

Ես խորին հարգանք ունեմ Լևոն Տեր-Պետրոսյանի նկատմամբ, բայց նրա ելույթը լրիվ կրկնություն էր, նա կրկնվում է։ Նոր բան պետք է լինի։ Հետաքրքիր էր նրա ելույթի այն հատվածը, որտեղ ասում է. «Ես դա արդեն ասել եմ, դուք ուրիշ բան ունե՞ք ասելու»։ Այսինքն սա, դրական իմաստով, սադրանք է։ Օրինակ, ասեք, թե ներքին տեղահանվածները որտեղ են ապրելու, քանի որ նրանք այլևս չեն կարող վերադառնալ Ադրբեջան։ Թող ապրեն հենց ազատագրված տարածքներում։ Ի դեպ, նրանցից շատերը քաղաքաբնակ են, ուրեմն պետք է ազատագրված տարածքներում մեծ քաղաք կառուցել, եթե բարի կամք կա հարցը լուծելու։ Ես նման հարց բարձրացնող ուժին կցանկանայի միանալ։
 
 
 
Թե չէ, նահապետը՝ Տեր-Պետրոսյանը, իր խոսքն է ասել։ Մենք ուզում ենք նոր բաներ լսել, նոր քաղաքական գործիչներ, նոր շարժումներ տեսնել։ Մարդկանց հետաքրքիր է, թե ինչ նոր ծրագրեր կան քաղաքական դաշտում։ Եթե բազմազանություն չլինի, եթե մեր անվտանգությունը տարբեր զամբյուղներում չտեղավորենք, ոչինչ չի ստացվի։
 
- Բայց Հայաստանի քաղաքական կյանքում կա՞ բազմազանություն, երբ բևեռներից մեկը Սերժ Սարգսյանն է, մյուսը՝ Ծառուկյանը, կարծես նույն դեմքերի մեջ ենք պտտվում։
 
 
- Դե մեզ մոտ քառյակ-կվարտետ է։ Բայց դա ճիշտ չէ: Մենք դա տեսել ենք, գիտենք, որ ասվել է ու չի արվել, դա փորձարկված ու ջախջախված տարբերակ է։ Չմոռանանք նաև, որ միջազգային իրավիճակը ևս փոխվում է, առաջ է գնում, և մենք չենք կարող շատ հետ մնալ։ Մենք պետք է ժամանակին ադեկվատ լինենք։ Դրանք բոլորը ծերունիներ են, նահապետներ են, մի փոքր ծերունական է, նրանց ներկայությամբ հարկավոր է լռել, թողնել, որ խոսեն։ Բայց երբ նրանք դուրս են գալիս, մենք պետք է ասենք. «իսկ հիմա ի՞նչ ենք անելու մենք»։
 
 
Նոյյան տապան  -   Հարցազրույցներ

https://s1.merlive.am/Noian_Tapan/embed.html?autoplay=false&play