Հայկ Նագգաշեան, Ռամկավար-ազատական կուսակցութեան մամուլ,
Մոնթրէալ
Անհատ մարդուն նման ազգերն ալ կը ծերանան ու կը մեռնին, վերջ
տալով իրենց ֆիզիքական գոյութեան, բայց հատուած մը գրաւելով
մարդկային պատմութեան մէջ` դրական, ժխտական, կամ աննկատառելի
ստորոգելիներով: Անոնցմէ ոմանք թէեւ չեն սրբուած ապրող ազգերու
շարքէն, բայց պարզապէս ծերավայել ապարդիւն կեանք մը կ'ապրին: Կան
նաեւ ազգեր, հին-հին ծերացած ազգեր, որոնք վերանորոգութեան`
վերստին երիտասարդանալու ընթացքին մէջ են, ճիշդ այնպէս, ինչպէս
մեռնելու դատապարտուած դարաւոր կաղնիի մը բունին քովն ի վեր նոր
շիւեր կը ծլին` ապահովելու համար տեսակին շարունակութիւնը: Ասիկա
բնութեան մէջ սերնդափոխութեան անյեղլի օրէնքն է, որ կը շարունակուի
պարտադիր կերպով: Բուսական եւ կենդանական կեանքը կը հետեւի նոյն
օրէնքին` արուի եւ էգի միացումով շարունակելու համար
սերնդափոխութեան ընթացքը: Բայց ասիկա պարտադիր եւ անխուսափելի
կողմն է սերնդափոխութեան: Իսկ մարդկային կեանքին մէջ նոյն
անխուսափելի գործընթացին զուգահեռ կայ նաեւ կամովին կամ ընտրովի
սերնդափոխութեան երեւոյթը, որ կենսական է հաւաքականութիւններու եւ
ազգերու ճակատագրի կերտումին համար: Այն ազգերը որոնք կը հետեւին
սերնդափոխութեան ընտրովի օրէնքին, կը վերանորոգուին ու կը զօրանան,
իսկ անոնք որ չեն հետեւիր ընտրովի (կամովին) օրէնքին, կը ծերանան`
բուսական կեանք մը քարշ տալու համար պարզապէս, եւ կամ, կը ջնջուին
աշխարհի երեսէն:
Անհատական կեանքն ալ կը հետեւի նոյն օրէնքին: Անհատներ կան
որոնք ազգերուն նման շուտ կը ծերանան, երիտասարդ տարիքէն արդէն
սպառած են: Ասոնք բուսական կեանք ապրողներն են առանց
ստեղծագործութեան կարողութեան, կամ առանց նոյնիսկ բան մը ընելու
ճիգի մը: Կ'ուտեն, կը խմեն, կը զուարճանան, կը յագենան կեանքէն` օր
մըն ալ հողին տակ թաղուելով ծառայելու համար նոյն այդ բուսական
կեանքին:
Ստեղծագործական կարողութիւն ըսելով պարտադիր չէ որ ենթական
բանաստեղծ, երաժիշտ կամ նկարիչ ըլլայ: Օրինակի համար, պարտէզ
մշակելը, ծաղիկ ու բանջարեղէն մշակելն ալ ստեղծագործութիւն է, քանի
որ, հողին մէջ մեր ուզած հունտերը ցանելով բերք կը ստանանք: Ամուլ
հողէն կեանք կը ստեղծենք: Այս դասակարգի մարդիկ չեն ծերանար եւ,
հակառակ տարիներու բեռան, հոգիով միշտ երիտասարդ կը մնան,
հակադրուելով քառասունի նոր հասած ծերերուն:
Տեսնենք թէ հայ ազգը ո՞ւր կը գտնուի այս պատկերին մէջ: Եթէ
մեր բազմադարեայ գոյութիւնը նկատի առնենք, անուրանալի է որ մեր
սերնդափոխութեան բնական ու պարտադիր օրէնքին աղէկ-գէշ հետեւեր ենք.
փաստն ալ այն է որ կայ'նք, գոյութիւն ունինք այսօր, ընտանիք կազմեր
ու բազմացեր ենք, ինչ որ անխուսափելի վարկանիշ մը չ'ապահովէր մեզի:
Հայկ Նահապետի օրերէն ի վեր մնացեր ենք «Փոքր Ածու»: Որովհետեւ
սերնդափոխութեան ընտրովի գործընթացը անտեսեր ենք, խափանելով ազգին
նորոգութեան եւ հզօրացման ընթացքը:
Սփիւռքահայ կեանքին վրայ ակնարկ մը նետելով կը տեսնենք նաեւ
թէ զանազան կազմակերպութիւններու ղեկավարներ բազմաթիւ տարիներէ ի
վեր կը մնան նոյն աթոռներուն վրայ, նորերուն` կորովով լեցուն
երիտասարդներուն արգելք ըլլալով: Տակաւին կայ նաեւ աւելի ազգավնաս
երեւոյթը, որ կը վերաբերի այն աթոռներուն բազմած ցմահներուն:
Կ'երեւակայէ՞ք ծիծաղելիութիւնն ու ողբալիութիւնը այս երեւոյթին,
որուն հետեւանքը կ'ըլլայ լճացում ու նեխում: Այս մասին տրուած
արդարացումները սուտ ու սխալ են:
Դատապարտելի երեւոյթ է նաեւ սրահներ կամ շէնքեր ողջ մարդոց
անուններով կոչելը, բացի այն պարագային երբ բարերար մը մեծագումար
նուիրատուութեամբ կը կառուցէ շէնք մը իր անունով: Խօսքը կը
վերաբերի անոնց, որոնք իրենց աշխատանքին փոխարէն իրենց անունով
կոչել կու տան այդ կառոյցները, մինչդեռ ատիկա յետ մահու գնահատանք
կրնայ ըլլալ արժանաւորներուն:
Սուտ ու սխալ է ըսել նաեւ թէ նորերը չկան. երիտասարդները չեն
հետաքրքրուած ազգային կեանքով, անոնք կլանուած են իրենց սեփական
կեանքով, հարստանալու տենչով ու զուարճութիւնով: Ասոնք հիներու
կողմէ յառաջ քշուած սին պատճառաբանութիւններ են իրենց փառքի եւ
երբեմն ալ շահի դիրքերը նորերուն չզիջելու համար: Եթէ այս
պատճառաբանութիւնները չբաւեն, կ'աւելցնեն նաեւ ուրիշ մը` թէ անոնք
անփորձ են: Այո', անփորձ են, անփորձ ալ կը մնան այնքան ատեն որ
գործ չվստահուի անոնց: Բայց հարց տանք աթոռակալներուն որ իրենք
փորձառո՞ւ էին, երբ ստանձնեցին իրենց պաշտօնները: Փորձառութիւնը կը
շահուի ժամանակով, դիրք եւ պատասխանատուութիւն վստահելով նորերուն,
ի հարկին օգնելով, բարի նպատակով հսկելով անոնց գործունէութեան
վրայ, խորհուրդ տալով, ի վերջոյ, իրենց դիրքերը անոնց զիջելու
պատրաստակամութեամբ: Բաներ` որոնք կը մնան փափաքի սահմանին մէջ,
առանց անոնց իրագործումը անկեղծօրէն հետապնդելու: Ուշադիր ակնարկով
մը դժուար չէ նշմարել այս տխուր վիճակը Հայրենիքէն մինչեւ Սփիւռք:
Բայց եթէ վերափոխուիլ, երիտասարդանալ ու հզօրանալ կ'ուզենք,
պարտաւոր ենք կիրարկել սերնդափոխութեան կամաւոր գործընթացը: