Վարուժան Իսկենդերյան. Անհրաժեշտ էր Սփիւռքը կազմակերպող
մէկ թիմ. այդ մարմինն արդէն իսկ ստեղծուած է եւ ունի հրաշալի
նախարար, որի հետ մեծ գործեր պէտք է անենք
Վարուժան Իսկենդերյան. Անհրաժեշտ էր Սփիւռքը կազմակերպող
մէկ թիմ. այդ մարմինն արդէն իսկ ստեղծուած է եւ ունի հրաշալի
նախարար, որի հետ մեծ գործեր պէտք է անենք
20-10-2009 17:30:00 | Հայաստան | Հասարակութիւն
ԵՐԵՎԱՆ, 20 ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ, ՆՈՅԵԱՆ ՏԱՊԱՆ-ՀԱՅԵՐՆ ԱՅՍՕՐ:
Ամուսիններ Վարուժան ու Սիլվիա-Մյունջան Իսկենդերյանները երկար
տասնամեակներ բնակւում են Աուստրալիայում` 1962 թուականից: Զբաղւում
են ազգային եւ համայնքային գործունէութեամբ: Վարուժան Իսկենդերյանը
ծնուել է Երուսաղեմում, իսկ պապերն Այնթափից են` Կիլիկեան պատմական
Հայաստանից: Նրանք 1947 թուականին արաբաիսրայելյան պատերազմի
հետեւանքով գաղթել են Բեթղեհեմ, որտեղ եւ մինչեւ 23 տարեկանն ապրել
է Վարուժան Իսկենդերյանը, յաճախել դպրոց, ապա տեղափոխուել
Աուստրալիա: Շուրջ տասը տարի է, ինչ Վարուժան Իսկենդերյանը
Աուստրալիայում Արցախի ներկայացուցիչն է: Տիկինը` Սիլվիա-Մյունջան
Իսկենդերյանը Աուստրալիայի ՀՕՄ-ի փոխատենապետուհին եւ «Կռունկ»
կանանց միութեան ատենապետուհին է: Ծնուել է Եգիպտոսում: Փոքր
տարիքից ջարդից մազապուրծ ծնողները գաղթել են Աուստրալիա: Հայրը
եղել է Ավտրալիայում հայ գաղութի հիմնադիրներից մէկը, եւ Սիլվիան
շարունակում է հոր հայրենասիրական, ազգային գործունէութիւնը: Այս
օրերին Իսկենդերյան ամուսինները գտնւում էին Հայաստանում. նրանք
այցելեցին ՀՀ սփիւռքի նախարարութիւն եւ պատասխանեցին
hayernaysor.am-ի հարցերին:
- Կը խնդրէի մի քանի խօսքով ներկայացնել Աուստրալիայում հայ
համայնքը: Արդեօ՞ք այն ունի իրաւական գրանցում, թէ՞ աւելի
տարերայնօրէն է գործում, ի՞նչ կազմ ունի:
- Աուստրալիայում հայ համայնքը մեծ է, շուրջ 30-40 հազար,
չնայած ոմանք նշում են 25 հազար, իսկ որոշ տուեալների համաձայն,
գրանցուած է 12-14 հազար հայ: Սակայն կարող եմ վստահաբար ասել, որ
համայնքի թիւն աւելի է, քան 25 հազարը: Համայնքը պահպանում է
հայկական աւանդոյթներն ու սովորոյթները, հետեւում կրոնական
ծեսերին: Այստեղ գործում է առաքելական-էջմիածնական եկեղեցի, կայ
նաեւ 2 աւետարանական եւ 1 կաթոլիկ եկեղեցի: Համայնքը բաւական հին է
եւ բարեկեցիկ: Նրանում շատ են ուսյալ եւ գործունեայ մարդիկ: Հայ
երեխաները յաճախում են լաւ դպրոցներ: Համայնքում գործում են նաեւ
հայկական ամէնօրեայ 3 եւ եւս 3-4 շաբաթoրյա դպրոցներ: Բաւական շատ
կազմակերպութիւններ են գործում համայնքի ներսում:
- Իսկ համայնքը իրաւական գրանցում, ձայնի իրաւունք ունի՞,
ճանաչվա՞ծ է:
- Անպայման, սակայն, ցավոք, պետութիւնը համայնքը ճանաչել է
իբրեւ կրոնական:
- Այսինքն` ինչպե՞ս կրոնական: Հայ համայնքը գրանցուած է որպէս
կրոնական փոքրամասնություն եւ այն ղեկավարում է հոգեւոր հովիւը:
Համայնքի հետ կապուած բոլոր խնդիրներում կամա թէ ակամայ որոշումներն
ինքն է ընդունում: Այս հարցում կայ որոշ անհամաձայնութիւն: Այսօր
Հայ Դատը ցանկանում է համայնքում ստանձնել ղեկավար դեր, սակայն
տարաձայնութիւնների պատճառով դա դեռ չի իրականանում:
Շուրջ երեք տարի մի խումբ մարդկանցով փորձեցինք համայնքում
խուրհուրդ ստեղծել, համայնքի ղեկավար ընտրել, սակայն ձեռնարկը
ձախողուեց, քանի որ մի քանի կազմակերպութիւններ հրաժարուեցին:
Հրաժարուեց նաեւ եկեղեցին` պատճառաբանելով, որ ինքն արդէն իսկ
ղեկավարում է համայնքը եւ նոր ղեկավարութեան ընտրութեան կարիքը
չկայ: Եվ այսպէս խափանուեց համայնքի ղեկավար մարմին ստեղծելու երեք
տարիների մեր աշխատանքը:
- Իսկ համայնքը քաղաքականապես ակտի՞վ է:
- Աուստրալիայում գործում են հայ աւանդական երեք
կուսակցութիւնները, բազմաթիւ կազմակերպութիւններ, սակայն
այնուամենայնիւ այսօր օրհասական է հայապահպանութեան խնդիրը:
Դպրոցներում տարւվող աշխատանքները ցանկալի արդիւնք չեն տալիս:
Տպավորությունն այն է, որ հոսանքին հակառակ ենք լողում, իսկ ամէնից
վատն այն է, որ մեր զավակներն օտարների հետ են ամուսնանում, իսկ
երիտասարդին հետ բերելը շատ դժուվար է: Արդէն ոչ մի ազգայնական,
զգայական աշխատանք չի օգնում: Մենք պատմում ենք հայութեան մասին,
ծանօթացնում հայ ազգի պատմութեանը, ներկայացնում Հայաստանն ու
Ղարաբաղը: Մեր մտահոգութիւնը մեծ է. 40 տարուայ հայ համայնքը, որն
այդ տարիների ընթացքում ապրել է աշխոյժ, թեթեւ եւ բարեկեցիկ
կեանքով, այսօր արդէն արագօրէն նուազում է:
- Արտագա՞ղթ է նկատւում:
- Մեզ մօտ արտագաղթի խնդիր չկայ: Մեր համայնքն ուղղակի նուազում
է խառը ամուսնութիւնների արդիւնքում: Յաջորդ սերունդն արդէն իսկ
վտանգուած է: Ժողովուրդը դադարում է հայ լինելուց: Դրա լաւագոյն
ապացոյցներից է այն, որ ունենալով երեք հայկական դպրոց` չունենք
աշակերտություն:
- Իսկ հայկական դպրոցները հեղինակութիւն վայելո՞ւմ են:
- Այո, իհարկէ: Հայկական դպրոցն աւարտած իւրաքանչիւր
շրջանաւարտ կարող է ուսումը շարունակել ցանկացած ուղղութեամբ`
բժշկութիւն, արուեստ, իրաւագիտութիւն:
- Այդ դէպքում, ինչո՞վ կբացատրեք այն, որ հայ ծնողն իր
երեխային չի տանում հայկական դպրոց:
- Սա ազգային գիտակցութեան եւ ոչ թէ դպրոցի խնդիր է: Քիչ առաջ
ասացի, որ արդէն վտանգուած է յաջորդ սերունդը, եւ ինչո՞ւ յաջորդ`
այս սերունդն իսկ արդէն վտանգուած է: Ժամանակակից երիտասարդը գրեթէ
չի խոսում հայերէն, իսկ հայապահպանությունը ներքին զգացումի խնդիր
է: Հային պէտք է վերադարձնել իր արմատներին, հային պէտք է հայ
պահել: Եթէ մարդն արդէն կորցրել է իր այդ զգացումը, արդէն բարդ է,
արդէն չես կարող պարտադրել: Կան ծնողներ, որոնք կուզենային իրենց
երեխաներին տանել հայկական դպրոց, բայց քանի որ իրենք էլ չեն
տիրապետում հայերէնին, հրաժարվում են այդ մտքից: Երանի բոլորս էլ
կատարեալ հայ լինէինք, երանի բոլորս էլ նոյն ձեռագրով գրեինք ու
մտածեինք:
- Դուք Արցախի ներկայացուցիչն եք Աուստրալիայում. ի՞նչ
գործունէութիւն եք ծաւալում:
- Առաջին այցելութիւնս Ղարաբաղ 1993 թուականի մայիսի 9-ին էր:
Նկարահանում էի աւերուած ու տանջված գիւղերը, ծուատուած
Ստեփանակերտը: Նկարահանում էի ֆիլմեր, ֆոտո, յետոյ նկարահանումները
տանում էի Աուստրալիա եւ ցուցադրում այնտեղի հայութեանը`
ներկայացնելով իրական վիճակն ու պատմութիւնը: Իմ ֆիլմերն ուղարկել
եմ նաեւ Ղարաբաղի եւ Հայաստանի պաշտօնեաներին: Այսպիսով ղարաբաղեան
մի շարք պաշտոնեաներ տեղեակ էին իմ գործունէութեան մասին եւ 1999-ի
մայիսին առաջարկեցին դառնալ Ղարաբաղի ներկայացուցիչը
Աուստրալիայում: Տվեցին վկայական, եւ ես շարունակեցի արդէն իսկ
սկսած մարդկային եւ ազգային առաքելությունս:
Իմ կողքին տիկինս է: Նա կիսում է իմ հետաքրքրութիւնները,
կրում է նոյն պապենական պատգամը, ազգային արժանապատվությունը: Մի
պարտականութիւն ենք վերցրել մեր ուսերին` պայքարը շարունակել
հնարաւոր բոլոր ձեւերով, ընդհուպ մեր ընտանեկան գումարների, մեր
ժամանակի հաշուին, քանի որ սա մեր պարտքն է մեր Հայրենիքին: Ուրեմն
ինչն է, որ մեզ առաջ է մղում. այն գիտակցումը, որ Սփիւռքն իր
ծագումով մայր Հայրենիքից է` լինի դա Արեւմտյան Հայաստան, Արցախ,
Նախիջեւան, Հայաստան, թէ այլուր, ամէնն էլ Հայրենիք է, եւ սա մենք
երբեք չպէտք է մոռանանք: Սա բացարձակ է:
- Իսկ ներկայումս Հայաստանից ներգաղթողներ եղա՞ն դէպի
Ավստարալիա:
- Կան, գալիս են, ոչ մեծ ծաւալով, բայց գալիս են: Սակայն
շատերը գալիս եւ անգործ են մնում:
- Սփիւռքահայն ի՞նչ ակնկալիք ունի նորաստեղծ ՀՀ սփիւռքի
նախարարութիւնից:
- Մենք անչափ ուրախ ենք, որ վերջապէս Սփիւռքն ունի
համակարգող մարմին: Սփիւռքի նախարարութիւնը համայն հայութեան
նախարարութիւնն է: Հենց այսօր մենք եղանք նախարար Հրանուշ
Յակոբեանի մօտ, ներկայացրեցինք մեր խնդիրները, հոգսերը, ցավերը,
յայտնեցինք մեր մտահոգութիւնները: Տեղեկացրեցինք նաեւ, որ այսօր
անհամեմատ նուազել է շփումը Հայրենիքի հետ: Նախկինում այս բացը
լրացնում էին արուեստի եւ մշակոյթային ամենատարբեր խմբերի
այցելութիւններն ու հիւրախաղերը, համերգները: Սփիւռքի
նախարարութիւնն արդէն մատահոգ է մեր խնդիրներով, մտածում է` ինչ
անել. քարոզե՞լ, այցելություննե՞ր կազմակերպել: Մտահոգ է նաեւ
մայրենի լեզուի ուսուցման եւ այլ խնդիրներով:
Պետութեան մէջ մեծ քայլ է արուել: Նկատելի է, որ մտահոգութիվւն
կայ Սփիւռքի զավակների մասին: Մենք այդ զավակներն ենք: Պետութիւնը
ճիշտ քայլ է արել տիկին Հրանուշ Յակոբեանին սփիւռքի նախարար
նշանակելով` ուժեղ, գրագէտ, խելացի, ուժեղ կամքի տեր ղեկավար է:
Եթէ Հայերնիքը երբեւէ մոռանա սփիւռքի իր զավակներին թէ քաղաքական,
թէ այլ իմաստով, մեծ հուզումներ կառաջացնի. դրանք հոգեկան
զգացումներ են: Չգիտեմ հասկացայ՞ք ինձ:
- Լիովին:
- Գիտէ՞ք, մենք բոլորս, որ ապրում ենք արտասահմանում, բոլորս
էլ եկել ենք Արեւմտյան Հայաստանից, ջարդից փախած, որբ զավակի պես
դուրս ենք մնացել Հայրենիքից, եւ սա պէտք է միշտ յիշել: Սա շատ
աւելի է կարեւոր: Կապը Հայրենիքի հետ զորավոր պիտի լինի: Քանի որ
մինչեւ այսօր այդ կապը չկար` Սփիւռքը կազմակերպուած չէր: Այսքան
երկրների մէջ ամենամեծ Սփիւռքը հայն ունի: Անհրաժեշտ էր մէկ թիմ,
որը կհամակարգեր, կկազմակերպեր Սփիւռքը եւ այդ մարմինն արդէն իսկ
ստեղծուած է եւ ունի հրաշալի նախարար` անունը Հրանուշ Յակոբեան, եւ
հոյս ունենք նախարարի հետ մեծ գործեր անել: Շատ բան կայ անելու:
ՐԱՖՖԻ Ն.Մ.