ՆՈՐԻՑ ՌԱԶՄԱԿԱԼՄԱՆ (ՕԿՈՒՊԱՑԻԱՅԻ)
ՉԱՐՉՐԿՈՒԱԾ ՀԱՐՑԻ ՇՈՒՐՋ
06-08-2010 15:30:25 | Հայաստան | Յօդուածներ
ԱՐԱ ՊԱՊԵԱՆ
Ոբչ նախագահական Օւամայ, Սարկոզի, Մեդուեդեւ եռեակը, ոբչ հարեւան եւ մեր
հանրապետութիւնների պաշտօնեանները լիազօրուած չեն միջազգային
իրաւունքի հարցերում որոշումներ ընդունելու կամ վճիռներ կայացնելու: Նրանք
միմիայն գոյութիւն ունեցող միջազգային իրաւունքի դաշտում քաղաքական
գործունէութիւն ծաւալած պաշտօնեաներ են: Ի հարկէ, պաշտօնեաները կարող են
սեփական տեսակէտներն արտայայտել եւ դատողութիւններ անել, սակայն
միջազգային իրաւունքի հարցերի մեկնաւանութիւնը, ոբչ իրենց երկրների
օրէնսդրութեամվ եւ ոբչ էլ միջազգային իրաւունքով, Վնաւ վերապահուած չէ
նրանց:
Քանի որ այսօր Արցախի շուրջ հակամարտութիւնը յարաճուն կերպով սկսել է
դիտարկուել միջազգային իրաւունքի դաշտում, ապա հակամարտութեան կողմերը
եւ միջնորդները, դատողութիւններ անելու փոխարէն եւ իրաւական
գնահատականներ ստանալու համար, պիտի դիմեն համապատասխան լիազօր
մարմնին: Ներկայ միջազգային համակարգում միակ կառոյցը, որն իրաւասու է
վճիռներ կայացնել միջազգային իրաւունքի հարցերի վերաւերեալ եւ որոշել
միջազգային իրաւունքի ոտնահարման առկայութիւնը, Մակ-ի
Արդարադատութեան դատարանն է (International Court of Justice):
Արդարադատութեան դատարանի կանոնադրութեան (Statue of the International
Law) 36-րդ յօդուածի երկրորդ մասն ամրագրել է նման լիազօրութիւններ: Քանի
որ, ըստ Մակ-ի Կանոնակարգի 92-րդ յօդուածի Արդարադատութեան միջազգային
դատարանը Մակ-ի հիմնական դատական մարմինն է (The International Court of
Justice shall be the principle judicial organ of the United Nations), ապա Մակ-ի
անդամ Վոլոր երկրները, ipso facto, ճանաչել են նշեալ դատարանի վերոյիշեալ
լիազօրութիւնները:
Արդէն առիթ ունեցել եմ գրելու, որպէսզի որեւէ իրավիճակ որակուի որպէս
ռազմակալում (օկուպացիայ, occupation), ապա տուեալ իրավիճակը պիտի
համապատասխանի մի շարք յատկանիշների: Այսպէս կոչուած տուժող կողմը
պիտի փաստի, որ մինչեւ տուեալ իրավիճակի առաջանալը խնդրոյ առարկայ
տարածքի վրայ անվիճելիօրէն առկայ է եղել իր պետութեան տիտղոսը եւ ինքն է
իրականացրել տուեալ տարածքի լիակատար վերահսկումը (effective control): Մեր
դէպքում, մինչեւ մեղադրանք հնչեցնելը, Ադրուեջանը պիտի դատական կարգով
հաստատի, որ ներկայումս Լեռնային Ղարաւաղի Հանրապետութեան
վերահսկողութեան ներքոյ գտնուող տարածքի վրայ, մինչեւ գոյութիւն ունեցող
վիճակի առաջանալը, աներկուայօրէն առկայ է եղել Ադրուեջանի Հանրապետութեան
1
տիտղոսը եւ Ադրուեջանը խնդրոյ առարկայ տարածքի վրայ իրականցրել է
լիակատար վերահսկում (effective control): Հակառակ դէպքում, առանց այս երկու
փաստերի առկայութեան հաստատման, մերկապարանոց ու անհիմն են Արցախի
տարածքի Ադրուեջանի Հանրապետութեանը պատկանած լինելու Վոլոր
պնդումները, ըստ այդմ օկուպացիայի փաստի առկայութիւնը:
Կարծում եմ, որ եռանախագահողների նախագահները պարզամիտ
յայտարարութիւններ անելու փոխարէն ներկայումս պիտի յորդորէն
Հայաստանի Հանրապետութեան եւ Ադրուեջանի Հանրապետութեան
ղեկավարութեանը` Մակ-ի Արդարադատութեան դատարանից պատասխան
հայցելու հետեւեալ հարցին.
Արդեօ՞ք, ըստ միջազգային իրաւունքի, Ադրուեջանի Հանրապետութեան տիտղոսն
առկայ է ներկայումս Լեռնային Ղարաւաղի Հանրապետութեան վերահսկողութեան
ներքոյ գտնուող տարածքի վրայ:
Կողմերից մէկի հրաժարուելու դէպքում եռանախագահող երկրները,
Արդարադատութեան միջազգային դատարանի կանոնադրութեան 65-րդ յօդուածի
հիման վրայ, կարող են Մակ-ի Անվտանգութեան խորհրդի անունից դիմել նշեալ
դատարանին` հայցելով խորհրդատուական կարծիք (advisory opinion):
Առանց վերոյիշեալ հարցի պատասխանի հիմնազուրկ են Վոլոր Վայաթիները
օկուպացուած տարածքի եւ նման Վաների մասին: Առանց իրաւասու մարմնի
համապատասխան դատական վճռի Ադրուեջանի Հանրապետութիւնը չի կարող
որեւէ մէկին մեղադրել օկուպացիայի մէջ. Ես էլ Ադրուեջանին եմ մեղադրում, որ նա
Վոլշեւիկեան 11-րդ Վանակի օգնութեամվ 1920թ. ապրիլ- դեկտեմուէր ամիսներին
օկուպացրել է Հայաստանի Հանրապետութեան տարածքները եւ դրանց մի մասն էլ
դեռեւս շարունակում է օկուպացուած պահել: Թէ՞ ոմանք կարծում են, որ Լենինստ
ալինի յետագայ գործունէութիւնը օրինականացրել է, կամ կարող էր
օրինականցնել, Հայաստանի Հանրապետութեան տարածքների Վոլշեւիկեան
օկուպացիան: Եթէ այո, ապա ճանապարհները Վացէք` ռուսական զօրքերը գալիս
են կանգնելու Գերմանիայի սրտում:
Երեւան, Հայաստանի Հանրապետութիւն
2