ՄՈՍԿՈՒԱ, 15 ՓԵՏՐՈՒԱՐԻ, ՆՈՅԵԱՆ ՏԱՊԱՆ-ՀԱՅԵՐՆ ԱՅՍՕՐ: Ճանաչուած
կինեմատոգրաֆիստ, սցենարիստ եւ նկարիչ Ալեքսանդր Ադաբաշյանն այս
օրերին մոսկովեան հանրութեանը ցուցադրում է իր նկարչական տաղանդի
նոր դրսեւորումները` «Արտ-բաշմակ» պատկերասրահում բացուած
ցուցահանդէսում:
Իր սցենարներով նկարահանուած բազմաթիւ ֆիլմերում նա հանդէս է
եկել նաեւ որպէս բեմադրող նկարիչ, ինչպէս օրինակ «Սեւ աչեր»
ֆիլմում, որտեղ բնապատկերների փոխարէն օգտագործված են իր կտաւները:
«Մի քանի օր Օբլոմովի կեանքից» ֆիլմում սյուռեալիստական
Պետերբուրգը նույնպես նկարահանուած է Ադաբաշյանի կտաւների միջոցով:
Նա ասում է, որ սցենար գրելու ժամանակ միշտ էսքիզներ է անում: «Իմ
կարծիքով, սցենար գրելիս աչքիդ առաջ պատկերները պէտք է երեւան
որպէս կտաւներ, ինչպէս դա անում են իսկական գրողները: Այդպէս է
ստեղծագործել Լեւ Տոլստոյը»,- ասում է Ադաբաշյանը: «Ազգ»-ը
թարգմանաբար ներկայացնում է իր արուեստի եւ կինոյի մասին նրա
մտքերը` քաղված ռուսական մամուլից:
«Վասիլի Իւանովիչ Չապաեւի պես ես էլ համալսարան չեմ աւարտել:
Իմ բոլոր մասնագիտութիւնները սկսել եմ ենթավարպետ դառնալով:
Այդպէս նաեւ կինոսցենարի ասպարէզում: Երբեք ոչինչ չէի գրում:
Մինչեւ հիմա չգիտեմ, թէ ինչն էր Կոնչալովսկուն դրդել ինձ առաջարկել
աշխատելու մի սցենարի վրայ, որը պատվեր էր Միջին Ասիայից: Սկսեցի
մաղմղել, իսկ նա առանց բարկանալու բացատրեց, որ գրածս բանի պէտք
չէ, իսկ ես պնդեցի, որ ամէն ինչ հրաշալի է: Անկեղծ ասած, ես
նոյնիսկ չգիտեմ, թէ ի՞նչ եմ մտածում ինքս իմ մասին` որպէս
կինեմատոգրաֆիական օբյեկտի: Իսկապէս չգիտեմ: Առհասարակ, կարծում
եմ, որ ռեժիսուրան ոչ թէ մասնագիտութիւն է, այլ բնաւորութեան մի
ամբողջ պաշար: Ես ինձ ռեժիսոր չեմ համարում: Աւելի ճիշտ, իրականում
ռեժիսոր չեմ, այլ նկարիչ: Ռեժիսորական կրթութիւն երբեւէ չեմ
ստացել:
Ընդունուած է, որ ռեժիսորն ամէնից առաջ պէտք է լինի իսկական
լիդեր, մարդ` լիապես համոզուած, որ իր աշխարհայեացքը միանգամայն
ճշմարիտ է: Իր ամէն մի ֆիլմում նա պէտք է ամբողջացնի ու
վերջնակէտին հասցնի այն թեման, որի մասին նկարում է: Եթէ ֆիլմը
սիրոյ մասին է, ուրեմն` վերջ, այլեւս ոչ ոք այդ թեմայով չպէտք է
նկարահանի: Թեման փակված է: Իսկական ռեժիսոր է համարւում նա, ով
մասսայական տեսարանի համար կարող է հարիւր մարդու մտցնել սառցաջրի
մէջ ու նրանց կէս ժամ այնտեղ պահելուց յետոյ ասել.«Ոչ, աւելի լաւ է
ափում նկարահանել»:
Իսկ ես շատ հպարտ եմ, որ բեմադրող նկարիչ լինելու ընթացքում
ոչ մի ծառ չեմ սղոցել: Շատ պարզ ու հասարակ ամէն անգամ առաջարկել
եմ փոխել տեսախցիկի դիրքը: Ոչինչ չեմ կոտրել, ոչ մի բան չեմ
փչացրել:
Իսկական ռեժիսոր է համարւում նա, ով չի խնայում ոչ իր, ոչ էլ
ուրիշի առողջութիւնը: Այդպիսիների մասին յետոյ պատմում են,
որովհետեւ նրանք շատերին են դուր գալիս: Նկարահանման հրապարակում
բոլորը թաքուն տրտնջում են, իսկ յետոյ հիացմունքով յիշում. «Ա~յ, նա
ռեժիսոր էր, ա~յ, ես դա հասկանում եմ»: Խոշոր պլանի համար
դերասանին 14 ժամ պահում են սառնամանիքի տակ այն դէպքում, երբ
նոյն տեսարանը կարելի է նկարահանել հիւրանոցի բակում, բայց... դա
է պահանջում ռեժիսուրան: Այդպիսի ռեժիսորի բնութագիր ունենալու
յատկութիւններ ես բնաւ չունեմ:
Ինձ համար ամենադժուարն ու հետաքրքրականը հանդիսատեսի
զգացմունքները կառավարելն է: Բայց ոչ երբեք նրանց առեղծվածանկարներ
լուծել առաջարկելով, այլ բացառապէս նրանց մտքի մէջ թափանցելով եւ
մտածելու տեղիք տալով: Այդ առումով ինձ չափազանց շատ է օգնել իմ
առաջին մասնագիտութիւնը` կերպարուեստը: Օգնել է այն տեսանկիւնից,
որ կինոյի համար էսքիզները շատ յաճախ արւում են խիստ պոետիկ ոճով.
օդում թռչում է տրակտորը, գիւղում խոտը կապույտ է, ծառը`
նարնջագույն, իսկ ձին լողում է ոտքերը վեր տնկած: Ահա այդպիսի
գիւղական պատկերներ: Իսկ թէ ինչպե՞ս է պէտք այդ ամէնը նկարահանել,
բոլորովին այլ խօսակցութիւն է: Ինքներդ գլխի ընկեք:
Երբ «պերեստրոյկան» սկսուեց, իմ կարծիքով, բոլոր ուժերը, որ
մնացել էին երկրում, պէտք էր ուղղել դէպի կրթութեան ոլորտ: Ամէնից
առաջ դպրոցական կրթութեան: Բոլոր համակարգիչների, մեքենաների առջեւ
պէտք էր նստեցնել պրոֆեսորներին եւ ակադեմիկոսներին` նրանց
վճարելով ամենաբարձր աշխատավարձը, որպէսզի նրանք դասավանդեին
դպրոցներում: Այդ պարագայում այժմ կունենայինք բոլորովին այլ
սերունդ: Կարծում եմ, դա կլինէր ազգային այն գաղափարը, որին ամէն
ոք հաւանութիւն կտար: Նոյն բանը կառաջարկէի անել կինոյում: Փոքր
բիւջէով պսեւդոամերիկյան ֆիլմեր նկարահանելու փոխարէն մեր ամբողջ
ուժն ու կարողութիւնը պէտք էր տալ ՎԳԻԿ-ին, որպէսզի կինոյի
վարպետներն իրենց վայել վարձավճարով դասավանդեին այդ ինստիտուտում,
այլ ոչ թէ սեփական գոյութիւնը պահելու համար նկարահանեին ինչ
պատահի: Կինոինստիտուտը պէտք է ստանար այն ժամանակուայ ամբողջ
կինոսարքավորումները: Այդ դէպքում, երեւի թէ, կունենայինք ոչ թէ
մէկ, այլ երկու սերունդ, որոնք այսօր մեզ կգերազանցեին ճգնաժամային
վիճակից դուրս գալու իրենց կարողութիւններով: Այնպէս որ, հարցը ոչ
թէ գաղափարների սովն է, այլ համընդհանուր գաղափարի
բացակայութիւնը:
Մեր կինոյում հիմա երկարաձիգ ճգնաժամ է` առաջացած
համաեւրոպական կինոճգնաժամի հոսքից: Կարծես նոր-նոր սկսեցին
հասկանալ, որ կինոն նախեւառաջ արտադրութիւն է: Առհասարակ կինոն
ամբողջապէս արուեստի տեսակ չէ, որովհետեւ եթէ կինոն համեմատենք
գրականութեան, գեղանկարչութեան, թատրոնի, բալետի եւ երաժշտութեան
հետ, կը նկատենք, որ դրանցում մարդու ինքնարտայայտման բացառիկ
դրսեւորումները պահանջում են նուազագոյն միջոցներ: Երգիչը կարող է
բղաւել ամբողջ կոկորդով, բանաստեղծը` գրել իր մտքում, նկարիչը`
քարանձավների պատերին նկարել: Իսկ եթէ կինոյից հանենք երկու
առարկայ` ժապավէնը եւ կինոխցիկը, ապա այն պարզապէս կդադարի
գոյութիւն ունենալուց: Հենց այդ պատճառով կինոն կապուած է
տեխնիկական առաջընթացի հետ: Հիմա էլեկտրոնային կրիչներն աւելի
կատարեալ են ժապաւէնից, իսկ դա նշանակում է, որ նախապատւութիւնը
առաջինին է տրվելու: Վիրտուալ բոլոր հնարաւորութիւնները
կը փոխարինեն նկարահանումների աւանդական ձեւին, տաղավարներին,
կոստյումներին, սոսնձված մորուքներին: Ի վերջոյ, 15 տարի անց, ամէն
մէկն իր տան համակարգիչով իր համար ֆիլմ կհորինի, որում հանդէս
կգան Մերիլին Մոնրոն, Եուրի Նիկուլինը, Չարլի Չապլինը: Մի խօսքով,
ով ինչպէս յարմար կգտնի, ում խելքին ինչ կփչի, կմնայ միայն մէկ
անհրաժեշտութիւն` յորինել պատմություններ»: