ԴԱՏԱԽԱԶՈՒԹԵԱՆ ՄԱՍԻՆ ՆՈՐ ՕՐԷՆՔՈՎ ԱՅՆ ԿԶՐԿՈՒԻ ՔՆՆՈՒԹՅՈՒՆ
ԿԱՏԱՐԵԼՈՒ ԳՈՐԾԱՌՈՅԹԻՑ ԵՎ ԿԴԱԴԱՐԻ ԼԻՆԵԼ ԿԵՆՏՐՈՆԱՑՈՒԱԾ ՀԱՄԱԿԱՐԳ
03-05-2007 19:30:00 | Հայաստան | Հասարակութիւն
ԵՐԵՎԱՆ, 3 ՄԱՅԻՍԻ, ՆՈՅԵԱՆ ՏԱՊԱՆ: «Դատախազութեան մասին» ՀՀ
օրէնքով կատարուված փոփոխութիւնները կարող են էապէս նուազեցնել
կոռուպցիոն ռիսկերը հենց դատախազութեան համակարգում: Այս մասին
«Ֆեմիդա» հասարակական կազմակերպութեան կողմից հրաւիրուած մայիսի 2-ի
քննարկմանը նշեց ՀՀ գլխաւոր դատախազի տեղակալ Գեւորգ Դանիելեանը:
Դատախազութեան մասին նոր օրէնքը ուժի մէջ է մտել մայիսի 1-ից,
սակայն այն լիովին գործադրելու համար անհրաժեշտ է ընդունել շուրջ
50 իրաւական նորմատիվ ակտեր, այդ թւում, փոփոխութիւններ Քրէական
դատաւարութեան օրէնսգրքում:
Օրէնքի մի մասը ուժի մէջ է մտնելու յունիսի 1-ից, միւս մասը
դեկտեմբերի 1-ից եւ օրէնքն ամբողջութեամբ` 2008թ-ի յունվարի 1-ից:
Նոր օրէնքով նախատեսուած հիմնական փոփոխութիւնը այն է,
որ քննչական ապարատը դուրս է գալու դատախազութեան
համակարգից:
2007թ-ի դեկտեմբերի 1-ից դատախազութիւնը այլեւս քննություն
չի իրականացնելու: Քննչական գործառոյթից հրաժարումը, ըստ Գ.
Դանիելեանի, նպատակ ունի աւելի ուժեղացնել հետաքննութեան եւ
նախաքննութեան նկատմամբ հսկողութիւնը:
«Դատախազութեան մասին» նոր օրէնքով յստակօրէն ամրագրուել է, որ
քրէական հետապնդումը դատախազի բացառիկ իրաւունքն է, այսինքն
մեղադրանքը առաջադրում է միայն դատախազը: Նոյն դատախազը նաեւ
հսկողութիւն է իրականացնում հետաքննութեան եւ նախաքննութեան
նկատմամբ, ապա մեղադրանքը պաշտպանում դատարանում: Այս նոր
սկզբունքը արդէն իսկ սկսել է փորձնական կարգով կիրառուել Հայաստանի
տարբեր համայնքներում, իսկ 2007թ-ի յունվարի 1-ից «միեւնոյն
դատախազի» սկզբունքը գործում է հանրապետութեան դատախազութեան բոլոր
մարմիններում:
Օրէնքով փոփոխութիւն է նախատեսւում նաեւ դատախազութեան կողմից
իրականացyող պետական շահերի պաշտպանութեան գործընթացում: Այսուհետ
միջազգային արբիտրաժներում գոյքային վեճերով Հայաստանի
Հանրապետութիւնը կներկայացուի դատախազութեան կողմից:
Օրէնքով դատախազութիւնը դադարում է կենտրոնացուած համակարգ
լինել. այսուհետ վերադաս դատախազը կարող է ցուցումներ տալ միայն իր
անմիջական ենթակայության տակ գտնուող դատախազին, վերջինս դրանք
կարող է չկատարել, եթէ դրանք անօրինական կամ անհիմն են: Ընդ որում,
դատախազը կարող է բողոքարկել վերադասի անհիմն ցուցումները, իսկ
անօրինական ցուցումները բողոքարկել պարտաւոր է:
Օրէնքով էական փոփոխութիւններ են կատարուել համակարգում
կադրային նշանակումների հարցում. ՀՀ գլխաւոր դատախազին ՀՀ Նախագահի
ներկայացմամբ ընտրում է ԱԺ-ն, իսկ գլխաւոր դատախազի տեղակալներին`
ՀՀ գլխաւոր դատախազի ներկայացրած թեկնածություններից նշանակում է
ՀՀ Նախագահը: Դատախազներին զբաղեցրած պաշտօնից հեռացնելու
լիազօրութիւն այլեւս ՀՀ գլխաւոր դատախազին վերապահուած չէ:
Դատախազները կարող են զբաղեցրած պաշտօնից հեռացուել եւ իսկ նոր
թեկնածուները` նշանակուել միայն Դատախազութեան համակարգում գործող
էթիկական եւ որակաւորման յանձնաժողովների եզրակացութեան հիման վրայ: