Փ. Թէրլէմէզեան կը յաջողի Ս. Փեթերսպուրկէն անցնիլ Փարիզ եւ ընդունուիլ «Ագատէմի Ժիւլիան» ուր 1899-1904 տարիներուն, կ՚ուսանի դարձեալ իր ա´յնքան սիրած նկարչութիւն։ Ուսանած է Ժան Փօլ Լօռանսի մօտ, որ նկարչական աշխարհի կարկառուն դէմքերէն էր, ունենալով` նաեւ հայ աշակերտներ` Էտկար Շահինը, Տ. Եսայեանը, Ս. Քիւրքճեանը եւ անշուշտ Փանոս Թէրլէմէզեանը։
Ուսման տարիներուն գծած է
«Բանուորուհին ջրհորի մօտ» պատկերը (1903), Փարիզի բանուորական թաղամասի եւ Մանշի շրջակայքի բնակարանները. ասոնք պատճառ կ՚ըլլան, որ յետագային՝ սովետական կարգերու շրջանին, ան շահի Մոսկուայի վստահութիւնն ու խորհրդահայ առաջնորդներու համակ սէրը։ Կարճ ժամանակի մէջ կը վայելէ ամէն համբաւ իբր կազմաւորուած նկարիչ արդէն։ Կը մասնակցի նկարչական ցուցահանդէսներու եւ կ՚արժանանայ բազմաթիւ մրցանակներու։ Խրիմեան Հայրիկ դրամական օգնութիւն կը հասցնէ բազմատաղանդ նկարիչին, որպէսզի ան կատարելագործէ իր արուեստը։
Հոս կ՚արձանագրենք այն հայրական նամակը զորս Խրիմեան Հայրիկ 1901 Մարտ 1ին յղած էր արմենական իր սիրելի սանուկին։
ՆԿԱՐԻՉ ՈՒՍԱՆՈՂ Պ. ՓԱՆՈՍ
Դուք չէիք գրած, բայց Պօլսոյ լրագիրներէն իմացայ որ դուք Ա. մրցանակն ստացած էք։ Դուք այս աւետիս չէք տուեր մեզ։ Երկու պատճառ ունի այդ. կամ այն է որ հպարտացեալ չէք վասն յառաջդիմութեան, եւ կամ այն է որ խորամանկութեամբ ծածկած էք, որպէս զի աւելի տարիներ դեգերիք ի Փարիզ։ Ձեր վերջի նամակով խնդրած էք որ դեռ երկու տարի եւս մնաք, այսինքն մինչեւ Հայրիկ մեռնի։ Դու չգիտե՞ս որ ես ծերացել եմ, եւ իմ ամենամեծ մտադրութիւնս այն է որ Մայր Աթոռի տաճար նկարներով զարդարեմ։ Չեմ գիտեր, դուք Սուրբ Գրոց պատկերներով պարապո՞ւմ էք, որ ինձ համար եւ Հայոց տաճարներու համար ա՛յն է միայն պիտոյ եւ ոչ այլ եւ այլ ճիւղեր։
… Ես կատարեալ վստահութիւն ունիմ ձեր վրայ. ազնուաբար վարուել էք մինչեւ այժմ, եւ պէտք է մինչեւ վերջ այնպէս վարուիք։ Ծերացած Հայրիկ՝ որով օրեր համրուած են, նա ցանկանում է ձեր պտուղ տեսնել։ Ուստի պարտաւոր էք ըսել Հայրիկին եւ Մայիսի վերջին վերադառնաք առ մեզ. պէտք է նախապէս յայտնէք մեզ, որպէս զի ձեր ճամու ծախքը ղրկուի։
ՀԱՅՐԻԿ
Հրաւէրը ընդունելով, Թէրլէմէզեան անցած է Էջմիածին։ Երեք ամիս մնացած է հոն, աւարտելով տաճարի համար երկու նկար (fresque). «Մարիամ Աստուածածին» եւ «Անարատ Յղութիւն» (Միւրիլլոյէ ընդօրինակեալ)։ Նոյն ժամանակամիջոցին, պատրաստած է եւ ցուցադրած Թիֆլիսի մէջ «Տաճկահայ գաղթականներ»ը, որոնք իր լաւագոյն նկարներէն են։ Ասոնք եւս կրկին Խրիմեան կաթողիկոսի թոյլտւութեամբ։ Սակայն, նոյն թուականին Հայոց կալուածոց գրաւման պատճառով, ծրագիրը չ՚ամողջանար եւ Թէրլէմէզեան կը ստիպուի կովկասահայ գիւղեր դեգերիլ բաւական ատեն, ազգագրական նիւթեր հաւաքելու համար։ Հինգ տարի կը մնայ Կովկաս մի´շտ նկարչութեամբ զբաղելով: Վերջին տարին կը դասաւանդէ Թիֆլիսի Ներսիսեան եւ Յովնանեան դպրոցները։ Այդ շրջանին, Թէրլէմէզեան կ՚ունենայ ստեղծագործական բեղմնաւոր շրջան մը։ Այդ շրջանին կ՚արտադրէ «Սանահինի վանքի գաւիթը» (1904), որ աւելի ուշ կ՚արժանանայ Միւնիխի համեւրոպական ցուցահանդէսի ոսկի մետալին։ Այնուհետեւ, Թէրլէմէզեան անցած է Փարիզ` շարունակելու իր նկարչութիւնը։
1908ի գարնան կ՚անցնի Եգիպտոս, տեղական եգիպտական հնութիւնները ուսումնասիրելու համար։ Անկէ կը մեկնի Փարիզ` նկարչական նոր դպրոցներ այցելելով։
Փարիզ իր բնակութեան եւ ուսանողութեան օրերուն, կապ կը պահէ ազգային կեանքին հետ, մտերմանալով Օսմանեան Սահմանադրութենէն առաջ Փարիզ ապաստանած մեր մտաւորականներուն, ազգային գործիչներուն հետ։ Այս առթիւ, բազմաթիւ այլ գործերու հետ, գծած է նաեւ Ա. Շիրվանզադէի դիմանկարը (1908)։
ԿՈՒ ԳԱՅ Կ. ՊՈԼԻՍ ՈՒ Կ՚ԱՆՑՆԻ ՎԱՆ
Շատ-շատերու նման, Օսմանեան Սահմանադրութեան հռչակումէն յետոյ, երկու տարի Փարիզ մնալէ ետք` անվախօրէն Թէրլէմէզեան կ՚անցնի Կ. Պոլիս` նուիրուելու իր սիրած արուեստին` նկարչութեան։ Կը մտերմանայ մա´նաւանդ Կոմիտասի հետ, ինչպէս նաեւ` Դանիէլ Վարուժանի, Սիամանթոյի, Երուանդ Օտեանի եւ ուրիշներու։
1911ի սկիզբները, Բերա «Սօչիաթա Օփերաթա Իթալիանա»յի սրահներու մէջ կազմակերպուած նկարչական ցուցահանդէսին մասնակցած է, ցուցադրելով դիմանկարներ, բնանկարներ. իր մասին տեղական հայ, թուրք եւ ֆրանսական մամուլը մեծ դրուատիքով արտայայտուած է։ Իր նկարչութիւնը իրապաշտ ըլլալով հանդերձ, նոր ուղղութիւններ եւս կը նշմարուին անոր մէջ` ուր «սենսեռիթէ»ն ամենէն աւելի աչքի կը զարնէ։
Ըսենք որ, Փարիզի մէջ իր վարպետները եղած են, բացի Ժան Փօլ Լօռանսէն, ծանօթ Պէնժամէն Գօնսթանը, որոնց գնահատութեան եւ գովեստին արժանացած է։
Պոլսոյ մէջ, բացի ուղղակի նկարչական գործէ, հետամուտ եղած է հաւաքելու հայկական հին նկարչական նիւթեր, Գարեգին Եպիսկ. Սրունձտեանցի նման, որպէսզի օր մը հնարաւորութիւնը ըլլայ վերականգնելու հայկական նկարչութեան հին ոճը` որ կը տեսնուի հին ձեռագիրներու, խաչքարերու եւ քանդակներու վրայ։ Նշենք որ իր «Աշոտ Ողորմած» նկարը` իբր փորձ հայկական ոճի վերականգման, արդէն ցուցադրուած էր Փարիզի «Սոսիէթէ տէ զ՚Արթիսթ Ֆրանսէ»ի 1910ի մեծ սալոնին։
Ու, ահա՛ կու գայ Վան։ 1913-1914ին իր ծննդավայրին մէջ կը նկարէ բնապատկերներ ու պատմական յիշատակարաններ, որոնցմէ պահպանուած կը մնայ այսօր «Վանայ լիճը եւ Սիփան սարը Կտուց կղզիէն» (1915) կտաւը։ Գացած է Ախթամար կղզի` Վանի գեղածիծաղ ծովակի տեսարանները հրաշակերտելու համար։ Սակայն դժբախտաբար, անոր շատ արժէքաւոր ու հազուագիւտ նկարները 1915ի Վանի գաղթի ժամանակ անհետացած են
ՎԱՆԻ ԻՆՔՆԱՊԱՇՏՊԱՆՈՒԹԵԱՆ
ԻՐ ՄԱՍՆԱԿՑՈՒԹԻՒՆԸ
Ճակատագիրը, անգամ մը եւս, Փանոս Թէրլէմէզեանը նետեց ազգային յեղափոխական կեանքին մէջ։ Խաղաղ կեանք մը ապահովելու բոլոր միջոցները սկսած էր ունենալ եւրոպական մեծ ոստաններուն մէջ, սակայն հողին կանչը զինք բերած է արմենականներու Վանն ու Այգեստանը։
Ապրիլեան հերոսամարտի օրերուն, Թէրլէմէզեան հրաւիրուած է աշխատելու Այգեստանի Զինուորական Մարմնի գործերուն մէջ։ Գեղարուեստագէտի եւ նկարչի վրձինը մէկդի դրած, ընկեր Փանոս հրացան վերցուցած եւ լծուած է ռազմական աշխատանքներու, որոնց վարժ ու սիրահար էր։ Ու մնացած է հերոսաբար մարտի ճակատներուն, մինչեւ Վանի գաղթը։ 1915ին, արեւմտահայութեան զանգուածին հետ գաղթած է Անդրկովկաս։
Այդ օրերուն Թէոդիկ 1916-1920 «Ամէնուն Տարեցոյցը» շարքին մէջ՝ «Հայոց վրձինը» գլուխին տակ պիտի գրէր. «Կոմիտաս վարդապետի անբաժան ընկերը՝ Թէրլէմէզեան Փանոս, որ պատերազմէն առաջ Հայաստան անցած էր, բնատոհմիկ տեսարաններ ուսումնասիրելու համար, Արամի (Մանուկեան) պէս՝ կ՚ըլլայ պարագլուխներէն Վանայ ինքնապաշտպանութեան գործին։ Ահազանգը կը հնչէր, վտանգի մէջ էր հայրենիքը։ Վասպուրական աշխարհի այդ աշխոյժ զաւակը կը զգայ որ երբեմնի հայդուկն արթնցած է իր մէջ, եւ նետելով վրձինը՝ փրկարար գործիքը ձեռք կ՚առնէ։ Վանէն գաղթին, բոլոր նկարները կորսուած՝ կ՚անցնի Թիֆլիս, ուր կ՚արտադրէ նոր գործեր։ Եկաւ Փարիզ եւ բախտը ունեցանք իր բերնէն մտիկ ընելու “արծիւներու բոյնէն” մղուած հերոսամարտը»։
Վանի ինքնապաշտպանութեան օրերուն, ուրիշ արմենական մեծ յեղափոխական մը` ընկեր Արմենակ Եկարեանի հետ լրջութեամբ կազմակերպած է այդ դժուարին աշխատանքը։
ԿԵԱՆՔԸ ՆՈՒԻՐԵՑ ՀԱՅ ԳԵՂԱՐՈՒԵՍՏԱԿԱՆ ՆԿԱՐՉՈՒԹԵԱՆ
1916ին, Թիֆլիսի մէջ կը նախաձեռնէ Հայ Արուեստագէտներու Միութեան հիմնադրութեան, նախագահութեամբ` ծանօթ նկարիչ Ե. Թադեւոսեանի։ Իսկ Ռոստովի մէջ, 1917ին կը բանայ նոյն միութեան տեղւոյն մասնաճիւղը։
Յատկանշական է հոս արձանագրել Հայաստանի Առաջին Հանրապետութեան Կրթութեան նախարար Նիկոլ Աղբալեանի 1919 Սեպտեմբեր 18 թուակիր նամակը, ուր ան կը խնդրէր Թէրլէմէզեանէն Փարիզ իր ճամբորդութեան ընթացքին կապի մէջ մտնել Թէոդիկի հետ եւ խնդրել որ իր գրադարանը փոխադրէ Երեւան։ «Ես ինքս անձամբ ցանկալի եմ համարում… ես կը կազմակերպեմ արեւմտահայ ուժերը երկիր հաւաքելու, եւ այս նկատումով կ՚աշխատեմ Թէոդիկն էլ տեսնել Երեւան՝ մի համապատասխան ազգային հիմնարկութեան մէջ»։ Անշուշտ այդ չիրագործուե-ցաւ երբե´ք, իշխանութիւններուն յանձնումովը խորհրդային կարգերուն։
1919-1922ին կը գտնուի Կ. Պոլիս, Իտալիա եւ Ֆրանսա, ուր կը ստեղծագործէ նոր բնանկարներ։ Ըսենք, որ այդ շարջանին կը կազմաւորուէր Ռամկավար Ազատական Կուսակցութիւնը, որու հիմնադիրներէն շատերուն մնայուն բարեկամն էր։ Կը գործակցէր շատերու հետ։ Սակայն, յետագայ տարիներուն, Խորհրդային Հայաստանի իշխանութեան օրով, երկուստեք երբեք չհրապարակուեցան ընկեր Փանոս Թէրլէմէզեանի ռամկավար ազատական արեւելումները, խնայելու համար գոնէ անոր արուեստի լայն աշխարհն ու անոր յետագայ ծառայութիւնը նորահաս սերունդին, աւանդական ազգային գեղանկարչութեան դպրոցը կարենալ շարունակելու միտումով։
1921 Նոյեմբերին, Պոլսոյ մէջ Հայաստանի Արուեստագէտներու Միութեան 6րդ պատկերահանդէսին, որ շաբաթներով բաց մնաց հանրութեան առջեւ, Փանոս Թէրլէմէզեան մասնակցեցաւ իր «Լոռեցի տղան», «Կոմիտաս վարդապետ», «Սեւանայ վանքը» եւ «Երեւան» պաստառներով, գրաւելով ուշադրութիւնը արուեստասէրներուն։
1923ին կը մեկնի Միացեալ Նահանգներ եւ քանի մը տարբերակներով կը նկարէ «Նիակարա ջրվէժը» (1923), Ֆրէզնոյի (1925) եւ Գալիֆորնիոյ Խաղաղական ովկէանոսի ափերը (1926), ինչպէս նաեւ` ամերիկաբնակ այդ օրերու մտաւորականներէն` Յովհաննէս Աբէլեանի, Յովհաննէս Զարիֆեանի եւ այլոց դիմանկարները։
Թէրլէմէզեան, 1923 Ապրիլ 8ին, Նիւ Եորքի «Մաքպէթ Կելըրի»ի մէջ Յովսէփ Փուշմանի ցուցահանդէսը այցելած ըլլալով, քաղաքի ծանօթ «Կոչնակ»ին մէջ կը գրէ իր տպաւորութիւնները. «Փուշման Ամերիկացի է, բայց նրա գործերում՝ Ամերիկայի ամենափոքր ազդեցութիւնն անգամ չկայ։ Կ՚ըսուի թէ արուեստագէտը զաւակն է իր երկրին ու ժամանակին. այո՛, նրա զգացումները հայկական են, բայց նկարների նիւթերն՝ ընդհանուր արեւելեան, որոնց մէջ ճաշակ, ներդաշնակութիւն եւ իգէացած բնակութիւն ձեռք ձեռքի կ՚երթան։ Դասաւորութեան հմտութիւնը հրաշալի կերպով թարգմանում է իր զգացումների խորութիւնը»։ Այս օրինակ մըն է մեր նկարիչ ընկերոջ արուեստի հասկացողութենէն թէ որքա՜ն խոր է ազգային նկարչութեան հետ կապուած անոր արմատները։
Իր Ամերիկա բնակութեան օրերուն, Թէրլէմէզեան ամէն տեղ է. այսպէս, 1923 Դեկտեմբեր 11ին, Արշակ Ֆէթվաճեանի յղացած արուեստի ու հայ հին ճարտարապետութեան մասին ուսումնասիրութեան հիմնադրամի մը ստեղծումի աշխատանքներուն ինք եւս կը բերէ իր մասնակցութիւնը խօսք առնելով Բաբգէն Սիւնիի, Յովհաննէս Աբէլեանի եւ ուրիշներու շարքին։
Ամերիկայի մէջ կը գրէ իր կտակը, ուր կը նշուի թէ իր մահէն ետք դրամական ու նիւթական բոլոր ունեցուածքը կը նուիրէ Հայաստանի թանգարանին։
ԿԸ ՀԱՍՏԱՏՈՒԻ ՍՈՎԵՏԱԿԱՆ ՀԱՅԱՍՏԱՆ
1928ին կը վերադառնայ Սովետական Հայաստան՝ նուիրուելու սովետահայ արուեստի կազմաւորման եւ զարգացման։ Նոյն թուականին Երեւանի մէջ կը կազմակերպուի Թէրլէմէզեանի անհատական առաջին ցուցահանդէսը։ Կ՚ընդունուի Յեղափոխական Ռուսաստանի նկարիչներու միութեան շարքերը։ Այդ տարիներուն, մեծ թիւով արուեստագէտներ, գրողներ եւ մտաւորականներ կու գան Երեւան, մասնակից դառնալու վերածնող Հայաստանին՝ իրենց մասնակցութիւնը բերելու։ Անհուն հայրենասիրութիւնը զիրենք քաշած էր հայրենի տուն։ Անոնք ծանօթ անուններ էին։
1928-31ին, ստեղծագործական շրջագայութիւններ կը կատարէ դէպի Գորիս, Ղափան, Տաթեւ, Չորագետ, Ալավերդի, նկարելու՝ տարբեր թեմաներով նկարներ եւ դիմանկարներ։ Այդ շրջանին կը նկարէ Հրաչեայ Աճառեանի, Աւ. Իսահակեանի, Ռոմանոս Մելիքեանի, Ազատ Վշտունիի, Ակսէլ Բակունցի, Ե. Լալայեանի դիմանկարները։
Ունի հին ու նոր Երեւանին նուիրուած ստեղծագորական շարք մը։
Հայ թէ օտար մամուլը իր մասին առատ գրած է։
Կը մահանայ 1941 Ապրիլ 30ին, Երեւան, Հայրենական Մեծ Պատերազմի դժուար օրերուն։
Սովետական Հայաստանի կառավարութիւնը Թէրլէմէզեանի անունով կը կոչէ Երեւանի գեղարուեստական ուսումնարանը։ Մինչեւ այսօր այդ հաստատութիւնը կը գործէ, ուրկէ անցած են մեր երէկուան եւ ներկայ գրեթէ բոլոր նկարիչներն ու քանդակագործները։
Մոսկուան ընկեր Թէրլէմէզեանը մեծարած է «Աշխատանքային Կարմիր Դրօշ»ի շքանշանով։