ՆՈՐԻՑ ՌԱԶՄԱԿԱԼՄԱՆ (ՕԿՈՒՊԱՑԻԱՅԻ)
ՉԱՐՉՐԿՎԱԾ ՀԱՐՑԻ ՇՈՒՐՋ
06-08-2010 15:30:25 | Հայաստան | Վերլուծություն
Ոչ նախագահական ՕՎամա, Սարկոզի, Մեդվեդեւ եռյակը, ոչ հարեւան եւ մեր
հանրապետությունների պաշտոնյանները լիազորված չեն միջազգային
իրավունքի հարցերում որոշումներ ընդունելու կամ վճիռներ կայացնելու: Նրանք
միմիայն գոյություն ունեցող միջազգային իրավունքի դաշտում քաղաքական
գործունեություն ծավալած պաշտոնյաներ են: Իհարկե, պաշտոնյաները կարող են
սեփական տեսակետներն արտահայտել եւ դատողություններ անել, սակայն
միջազգային իրավունքի հարցերի մեկնաՎանությունը, ոԲչ իրենց երկրների
օրենսդրությամՎ եւ ոԲչ էլ միջազգային իրավունքով, Վնավ վերապահված չէ
նրանց:
Քանի որ այսօր Արցախի շուրջ հակամարտությունը հարաճուն կերպով սկսել է
դիտարկվել միջազգային իրավունքի դաշտում, ապա հակամարտության կողմերը
եւ միջնորդները, դատողություններ անելու փոխարեն եւ իրավական
գնահատականներ ստանալու համար, պիտի դիմեն համապատասխան լիազոր
մարմնին: Ներկա միջազգային համակարգում միակ կառույցը, որն իրավասու է
վճիռներ կայացնել միջազգային իրավունքի հարցերի վերաՎերյալ եւ որոշել
միջազգային իրավունքի ոտնահարման առկայությունը, ՄԱԿ-ի
Արդարադատության դատարանն է (International Court of Justice):
Արդարադատության դատարանի կանոնադրության (Statue of the International
Law) 36-րդ հոդվածի երկրորդ մասն ամրագրել է նման լիազորություններ: Քանի
որ, ըստ ՄԱԿ-ի Կանոնակարգի 92-րդ հոդվածի Արդարադատության միջազգային
դատարանը ՄԱԿ-ի հիմնական դատական մարմինն է (The International Court of
Justice shall be the principle judicial organ of the United Nations), ապա ՄԱԿ-ի
անդամ Վոլոր երկրները, ipso facto, ճանաչել են նշյալ դատարանի վերոհիշյալ
լիազորությունները:
Արդեն առիթ ունեցել եմ գրելու, որպեսզի որեւէ իրավիճակ որակվի որպես
ռազմակալում (օկուպացիա, occupation), ապա տվյալ իրավիճակը պիտի
համապատասխանի մի շարք հատկանիշների: Այսպես կոչված տուժող կողմը
պիտի փաստի, որ մինչեւ տվյալ իրավիճակի առաջանալը խնդրո առարկա
տարածքի վրա անվիճելիորեն առկա է եղել իր պետության տիտղոսը եւ ինքն է
իրականացրել տվյալ տարածքի լիակատար վերահսկումը (effective control): Մեր
դեպքում, մինչեւ մեղադրանք հնչեցնելը, ԱդրՎեջանը պիտի դատական կարգով
հաստատի, որ ներկայումս Լեռնային ՂարաՎաղի Հանրապետության
վերահսկողության ներքո գտնվող տարածքի վրա, մինչեւ գոյություն ունեցող
վիճակի առաջանալը, աներկՎայորեն առկա է եղել ԱդրՎեջանի Հանրապետության
1
տիտղոսը եւ ԱդրՎեջանը խնդրո առարկա տարածքի վրա իրականցրել է
լիակատար վերահսկում (effective control): Հակառակ դեպքում, առանց այս երկու
փաստերի առկայության հաստատման, մերկապարանոց ու անհիմն են Արցախի
տարածքի ԱդրՎեջանի Հանրապետությանը պատկանած լինելու Վոլոր
պնդումները, ըստ այդմ օկուպացիայի փաստի առկայությունը:
Կարծում եմ, որ եռանախագահողների նախագահները պարզամիտ
հայտարարություններ անելու փոխարեն ներկայումս պիտի հորդորեն
Հայաստանի Հանրապետության եւ ԱդրՎեջանի Հանրապետության
ղեկավարությանը` ՄԱԿ-ի Արդարադատության դատարանից պատասխան
հայցելու հետեւյալ հարցին.
Արդյո՞ք, ըստ միջազգային իրավունքի, ԱդրՎեջանի Հանրապետության տիտղոսն
առկա է ներկայումս Լեռնային ՂարաՎաղի Հանրապետության վերահսկողության
ներքո գտնվող տարածքի վրա:
Կողմերից մեկի հրաժարվելու դեպքում եռանախագահող երկրները,
Արդարադատության միջազգային դատարանի կանոնադրության 65-րդ հոդվածի
հիման վրա, կարող են ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհրդի անունից դիմել նշյալ
դատարանին` հայցելով խորհրդատվական կարծիք (advisory opinion):
Առանց վերոհիշյալ հարցի պատասխանի հիմնազուրկ են Վոլոր Վայաթիները
օկուպացված տարածքի եւ նման Վաների մասին: Առանց իրավասու մարմնի
համապատասխան դատական վճռի ԱդրՎեջանի Հանրապետությունը չի կարող
որեւէ մեկին մեղադրել օկուպացիայի մեջ. Ես էլ ԱդրՎեջանին եմ մեղադրում, որ նա
Վոլշեւիկյան 11-րդ Վանակի օգնությամՎ 1920թ. ապրիլ- դեկտեմՎեր ամիսներին
օկուպացրել է Հայաստանի Հանրապետության տարածքները եւ դրանց մի մասն էլ
դեռեւս շարունակում է օկուպացված պահել: Թե՞ ոմանք կարծում են, որ ԼենինՍտ
ալինի հետագա գործունեությունը օրինականացրել է, կամ կարող էր
օրինականցնել, Հայաստանի Հանրապետության տարածքների Վոլշեւիկյան
օկուպացիան: Եթե այո, ապա ճանապարհները Վացեք` ռուսական զորքերը գալիս
են կանգնելու Գերմանիայի սրտում:
Երեւան, Հայաստանի Հանրապետություն
Ռամկավար Մամուլ
Օգոստոս 6, 2010
ԱՐԱ ՊԱՊՅԱՆ